عفونت بعد از پروتز سینه

عفونت بعد از پروتز سینه و درمان آن

عفونت بعد از پروتز سینه را یک اتفاق نادر با میزان درصد بروز بسیار پایین می دانند که ممکن است در برخی از افراد پس از جراحی پروتز ایجاد شود. همچنین، به ندرت دیده شده که به طور دیر رس و مدتی پس از انجام عمل جراحی، عفونت در پروتز سینه، ظاهر شود. به منظور آشنایی بیشتر با علت، علائم و درمان عفونت سینه بعد از پروتز تا انتهای این مقاله از سایت دکتر فرخ کامران خواجوی؛ فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی همراه ما باشید.

عفونت سینه بعد از پروتز و علت آن

علت عفونت بعد از پروتز سینه

فرد داوطلب عمل پروتز سینه قبل از جراحی مورد بررسی کامل قرار می گیرد تا احتمال وجود خطر در این عمل ارزیابی شود. اگر چه بروز عفونت بعد از کاشت ایمپلنت سینه بسیار کم است، اما مهم ترین دلایل بروز عفونت در موارد نادر به شرح زیر است:

• عدم استریل بودن اتاق عمل و محل جراحی
  • نوع تکنیک به کار گرفته شده در حین جراحی
  • عدم دقت و توجه لازم برای مراقبت های پس از جراحی

چه کسانی مستعد درگیری با عفونت بعد از پروتز سینه هستند؟

عفونت یکی از عوارض عمل های جراحی است که برشی بر روی پوست ایجاد می شود. اگر چه امروزه احتمال بروز عفونت بعد از عمل به حداقل رسیده است، اما در برخی شرایط ممکن است ظاهر شود. عفونت پستان بعد از عمل جراحی پروتز نیز بندرت رخ می دهد. شایع ترین ارگانیسم کشت شده در عفونت اولیه استافیلوکوکوس اورئوس است که همانطور که گفته شد درصد بسیار کمی از افراد جراحی شده احتمال ابتلا به آن را خواهند داشت. عوامل ایجاد این نوع عفونت در سینه ممکن است به مواردی مانند میزان و نحوه اسکار بافتی روی سینه و یا آتروفی پوست بدن و نیز ویژگیهای ساختار بدن بیمار نسبت داده شود.
علائم باکتریایی مرتبط با عفونت بعد از پروتز سینه در 2.0 تا 2.5٪ موارد جراحی های زیبایی و تا 20٪ موارد ترمیمی رخ می دهد. به طور کلی، عفونت های ناشی از مایکوباکتریوم ها غیر معمول هستند و هنوز هیچ گزارش پزشکی معتبر از علت ایجاد آن مطرح نشده است.

علائم عفونت پروتز سینه

علائم عفونت بعد از پروتز سینه در افراد به طور یکسان نمایان نمی شود، به طور مثال برخی از بیماران ممکن است علائم و نشانه های سیستمیک عفونت مانند سندرم شوک سمی را از خود بروز دهند. این علائم که معمولاً توسط استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود در طی جراحی به دست می آید. با این حال علائم زیر بارزترین نشانه های عفونت به شمار می روند:

↲ ترشح مایع از پستان

در بیشترین موارد گزارش شده از عفونت بعد از پروتز سینه، ترشح مایع از پستان ها دیده شده است.

↲ التهاب اطراف سینه

عفونت اولیه ایمپلنت پستان عموما با التهاب و درد بعد از پروتز در ناحیه سینه همراه است.

↲ تب

وجود تب شدید و بالای 40 درجه بعد از عمل نشان از عفونت پروتز سینه دارد.

↲ قرمزی پوست پستان

تغییر رنگ و قرمز شدن پوست سینه می­ تواند از نشانه های بارز عفونت بعد از ایمپلنت پستان باشد.

↲ حالت تهوع و گیجی

تهوع، ضعف و گیجی از دیگر علائم عفونت محسوب می شود که ممکن است موجب زمین خوردن و ممانعت از حرکت و راه رفتن گردد.

✍️بیشتر بخوانید: علت سوزش سینه بعد از پروتز

عوامل خطر عفونت پروتز سینه

علاوه بر نوع جراحی، اسکار و عفونت های ناشی از ماده پروتز عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است خطر ابتلا به عفونت بعد از عمل را افزایش دهد که عبارتند از:

1- وجود چاقی و اضافه وزن

وجود چربی و اضافه وزن و بدنبال آن قند خون بالا فرد را خیلی سریعتر از سایر افراد دچار عفونت می کند.

2- سن بالا

پزشکان توصیه می کنند که افرادی که داوطلب انجام عمل پروتز هستند حتما در سنین پایین و علی الخصوص زیر 50 سال اقدام به این کار نمایند؛ چرا که بروز عفونت در این افرا بخاطر پایین بودن قوای جسمانی به مراتب بیشتر است.

3- مصرف دخانیات

قاعدتا همانند سایر جراحی های و عمل های درمانی و زیبایی، استعمال دخانیات می تواند مانع از رسیدن به نتایج مطلوب و همچنین ایجاد اختلالاتی همچون عفونت در ناحیه جراحی شده گردد.

علائم عفونت سینه بعد از پروتز

روش های کنترل و درمان عفونت پروتز سینه

اگرچه بروز عفونت بعد از کاشت ایمپلنت سینه خطرناک بوده و ممکن است برای بیمار شرایط ناگواری را ایجاد کند، اما خوشبختانه این مشکل از طریق روش های درمانی صحیح قابل درمان و اصلاح است. اصلی ترین روش های درمان عفونت پروتز سینه شامل دو روش دارو درمانی یا حذف و خارج کردن پروتز است:

روش اول: مصرف آنتی بیوتیک:

در صورت وجو عفونت پزشک در مرحله اولیه دارو درمانی را در برنامه درمان بیمار قرار داده و مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریق وریدی را توصیه می کند.

روش دوم: خارج کردن پروتز سینه:

در برخی از موارد اگر بیمار نسبت به مصرف دارو نتایج خوبی نشان ندهد و احتمال گسترش عفونت به سایر نقاط بدن افزایش یابد، باید ایمپلنت ها به سرعت از سینه خارج شوند.

چرخش پروتز سينه باعث عفونت میشه؟

احتمال کمی دارد که چرخش پروتز سینه منجر به عفونت شود و اتفاقی نادر است. در زمان انجام جراحی پروتز سینه، پروتز در محل خاصی درون بافت سینه قرار می‌گیرد و به کمک خارجی‌هایی مانند پوسته‌ها، خطوط سیلیکونی و یا زونده‌ها ثابت می‌شود.. علائم چرخش پروتز سينه و عوارض احتمالی آن عبارت اند از:

+ درد و تورم

احساس درد و تورم در ناحیه پروتز سینه ممکن است نشانه چرخش باشد.

+ تغییر شکل پروتز

پروتز سینه در صورت چرخش ممکن است شکل غیرطبیعی یا نامنظمی به خود بگیرد.

✍️ بیشتر بخوانید: پروتز سینه اشکی مناسب چه کسانی است؟

+ تغییر در موقعیت قرارگیری

پروتز سینه چرخیده ممکن است به نسبت سینه دیگر بالا یا پایین‌تر قرار بگیرد.

+ ناراحتی و داشتن احساس ناخوشایند

فشار، تنگی و احساس ناخوشایند در ناحیه پروتز ممکن است ایجاد شود.

پیشگیری از عفونت بعد از عمل پروتز سینه

چنانچه عمل جراحی در محیط استریل و با مهارت توسط پزشک انجام شود، احتمال بروز عفونت به شدت کاهش خواهد یافت. از دیگر اقدامات پیشگرانه تجویز داروهای آنتی بیوتیک بعد از عمل است تا از رشد و تکثیر عفونت در نواحی برش ها جلوگیری کند. همچنین، بیمار پس از جراحی محل زخم را تمیز و خشک نگه دارد و مصرف داروهای تجویز شده را بطور منظم پیگیری نماید. استراحت کامل و دوری از حرکت های سنگین تا چند هفته پس از جراحی برای بیمار لازم و ضروری است. همچنین بیمار برای جلوگیری از بروز عوارض پروتز سینه از مصرف دخانیات اجتناب کنند.

در نهایت اما…

بروز درد، خارش، و تورم در سینه های بعد از عمل پروتز تا چند روز طبیعی است. اما تداوام و تشدید این علائم می تواند نشان دهنده عفونت باشد. مهمترین دلایل بروز عفونت وجود باکتری فعال در ناحیه برش، ضعف سیستم ایمنی بدن و عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل است. چنانچه علائم عفونت را مشاهده کردید، به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

*~ سوالات متداول درباره عفونت بعد از پروتز سینه ~*

علائم عفونت پروتز سینه چیست؟

علائم مشترک عفونت پروتز سینه شامل درد، تورم، قرمزی، تغییر در ظاهر پروتز و ترشح غیرعادی می‌باشند.

۳. چگونه می‌توان از عفونت پروتز سینه پیشگیری کرد؟

پیشگیری از عفونت پروتز سینه شامل رعایت بهداشت دست، مراقبت از پوست سینه، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان معرفی شده توسط پزشک و پیگیری مرتب با پزشک می‌باشد.

۵. چه مدت طول می‌کشد تا عفونت پروتز سینه بهبود یابد؟

مدت زمان بهبودی عفونت پروتز سینه معمولاً به شدت عفونت، درمان درست، سیستم ایمنی بدن، واکنش به آنتی‌بیوتیک و دیگر عوامل بستگی دارد.