عمل بلفاروپلاستی

جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

جراحی زیبایی پلک که به عنوان عمل بلفاروپلاستی شناخته می شود، روشی برای برداشتن چربی و همچنین پوست اضافی پلک های بالا و پایین است. این روش با هدف زیبایی و حتی درمانی به صورت غیر تهاجمی و سرپایی انجام می شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا، معایب و هزینه جراحی پلک یا بلفاروپلاستی بپردازیم، لذا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

جراحی پلک

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، یک روش زیبایی و گاها درمانی برای بهبود ظاهر پلک و بینایی است. از طریق این عمل، چربی اضافی و پوست اضافی دور چشم برداشته می شود. همچنین، عضلات برای درمان افتادگی پلک و پف زیر چشم سفت می شوند. این روش می تواند به چشم ها ظاهری جوان تر بخشیده و مشکلات بینایی ناشی از افتادگی پلک را برطرف کند.

انواع جراحی زیبایی پلک

انواع مختلفی از جراحی پلک برای درمان مشکلات زیبایی مختلف ناشی از سن یا وراثت موجود است که عبارتند از:

  1. جراحی پلک بالا (فوقانی)
  2. جراحی پلک پایین (تحتانی)
  3. جراحی پلک بالا و پایین (فوقانی و تحتانی)

جراح زیبایی پلک بالا

در جراحی پلک فوقانی پوست اضافی، پف یا سنگینی پلک فوقانی برداشته می شود که باعث کاهش ظاهر خسته چشم و انسداد بینایی ناشی از افتادگی پوست می شود. از طریق این جراحی می توان پوست اضافی و رسوبات چربی روی پلک بالایی را از بین برد.

جراح زیبایی پلک پایین

جراحی پلک پایین باعث بهبود ظاهر ناحیه زیر چشم می شود. جراحی پلک پایین می تواند افتادگی پلک پایین، پوست اضافی، پف و گودی زیر چشم را درمان کند.

جراحی پلک بالا و پایین

در این جراحی پوست و چربی اضافی هر دو پلک بالا و پایین برداشته می شود و مشکلات افتادگی پکو پف زیر چشم برطرف می شود.

جراحی پلک و انواع آن

دلایل جراحی پلک

دلایل متعددی برای جراحی پلک یا بلفاروپلاستی وجود دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • احساس سنگینی یا تورم در پلک ها دارید.
  • پلک های بالایی به سمت پایین افتاده و احتمالاً به سطح مژه ها می رسد.
  • چشم ها حالت خسته، پیر، عصبانی یا پرتنش دیده می شوند.
  • ناحیه زیر چشم متورم به نظر می رسد.
  • از خشکی چشم به دلیل موقعیت نامناسب پلک پایین رنج می برد.
  • بینایی (دید محیطی) به دلیل افتادگی دچار مشکل شده است.
  • اصطکاک بیش از حد ممکن است باعث تحریک پوست پلک شود.

بیشتر بخوانید: جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

جراحی بلفاروپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟

کاندید جراحی زیبایی پلک باید دارای برخی ویژگی ها باشد، که به شرح زیر است:

  • بزرگسال (معمولا بالای 30 سال)
  • افراد غیر سیگاری (زیرا سیگار کشیدن خطر عوارض در طول دوره نقاهت را افزایش می دهد و ممکن است از بهبودی پس از عمل جلوگیری کند).
  • سلامت جسمی و روحی پایدار
  • اهداف واقع بینانه و انتظارات معقول از نتایج
  • داشتن مشکلاتی مانند افتادگی پلک، تورم و پف زیر چشم
  • عدم ابتلا به بیماری های مزمن، اختلالات بینایی و عدم عفونت فعال

توجه داشته باشید که در جراحی زیبایی پلک چین و چروک اطراف چشم برطرف نمی شود. در این عمل تنها چربی و پوست اضافی برداشته می شود، در نتیجه افتادگی و ورم پلک ها درمان می گردد. برای از بین بردن چین و چروک روش های دیگر مانند تزریق بوتاکس، ژل و انواع فیلر موثر خواهد بود.

جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک چگونه انجام می شود؟

بسته به شرایط هر بیمار، بلفاروپلاستی را می توان بر روی پلک بالا یا پایین انجام داد. در جراحی پلک فوقانی، پوست و چربی از پلک برداشته می شود. برش های جراحی در چین طبیعی پلک ها ایجاد می شود تا جای زخم ها پنهان شود.

در جراحی پلک پایین، چربی زیر پلک پایین برداشته می شود که اغلب به صورت کیسه و دایره های تیره ظاهر می شود. گاهی اوقات می توان تنها چربی را بدون ایجاد برش در پوست برداشت.

دوره نقاهت بلفاروپلاستی

دوره نقاهت عمل پلک در افراد مختلف متفاوت است، با این حال استراحت بین 3 تا 7 روز توصیه می شود. از شاغل هستید، معمولاً یک هفته مرخصی از محل کار کافی است و پس از آن می توانید به محیط کار بازگردید. درد، تورم و کبودی معمولا تجربه می شود که کاملا طبیعی است. بسته به نحوه انجام عمل و سرعت بهبودی بیمار، معمولاً از بین رفتن این اثرات از چند روز تا یک هفته طول می کشد.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

به منظور بهبود سریع زخم ها و کوتاه شدن دوره نقاهت، رعاین برخی نکات بعد از عمل ضروری است. به طور کلی، مهمترین مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک عبارتند از:

  • یک روز بعد از عمل، هر ساعت به مدت ده دقیقه از کمپرس یخ روی چشمان خود استفاده کرده و روز بعد 4 تا 5 مرتبه آن را تکرار کنید.
  • پماد و قطره های تجویز شده توسط پزشک را به طور منظم استفاده کنید.
  • حداقل تا سه هفته پس از جراحی از ورزش های سنگین خودداری کنید
  • از خارش و مالیدن چشم و محل زخم ها خودداری کنید.
  • استفاده از لنزهای چشم را تا دو هفته بعد از عمل پلک متوقف کنید.

آیا جای بخیه جراحی پلک (بلفاروپلاستی) باقی می ماند؟

به واسطه برداشتن پوست اضافی و رفع افتادگی پلک برشی در بین چین های طبیعی پلک و زیر چشم ایجاد می شود. این زخم ها پس از جذب بخیه یا کشیدن آن هنوز قرمز و متورم هستند. به طور کلی، این قرمزی پس از گذشت زمان از بین رفته و به رنگ پوست می شود. به منظور از بین رفتن جای زخم بخیه پزشک پمادهای موضعی برای ترمیم زخم تجویز می کند که بسیر موثر است. با این حال مدت زمان بهبودی زخم ها به تبحر پزشک، مراقبت های بعد از عمل و همچنین نوع پوست بیمار بستگی دارد. در مجموع جای بخیه جراحی پلک (بلفاروپلاستی) بین 2 تا 6 ماه به طور کامل از بین می رود.

خطرات و عوارض جراحی بلفاروپلاستی

به طور کلی، جراحی پلک عوارض جدی به همراه ندارد و تنها عوارض کوتاه مدتی مانند تورم و قرمزی احساس می شود. دیگر عوارض این جراحی عبارتند از:

  • از دست دادن موقت احساس در ناحیه پلک ها
  • خشکی و سوزش چشم به صورت موقت
  • بروز عفونت در محل جراحی
  • تغییرات موقتی در میدان دید مانند دوبینی
  • مشکل در بستن چشم به دلیل برداشتن بیش از حد پوست

توجه داشته باشید که مهارت جراح و رعایت مراقبت های بعد از عمل دو عامل اصلی برای کاهش بروز عوارض جراحی زیبایی پلک است. لذا در انتخاب جراح دقت کرده و دستورالعمل های پزشک بعد از عمل را رعایت کنید.

هزینه جراحی پلک

به طور کلی، هزینه جراحی بلفاروپلاستی باتوجه به ناحیه جراحی (پلک بالا، پایین یا هر دو) و همچنین روش جراحی (با لیزر یا جراحی کلاسیک) متفاوت است. علاوه بر این، دستمزد جراح، هزینه آزمایشات و محل جراحی (کلینیک یا بیمارستان) می تواند در تعیین قیمت جراحی پلک موثر باشد.

در انتها می توانید سوالات خود را در خصوص جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی) از دکتر فرخ کامران خواجوی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در بخش دیدگاه سایت مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط